Doorgaan naar hoofdcontent

Het drama van Vinkt

Enkel een lange muur naast de Bartolomeüskerk is de stille getuige van wat er 80 jaar geleden afspeelde. Het is een eremuur om de burgerlijke slachtoffers en voor de gesneuvelde Ardeense Jagers te herdenken. 
Deze blog gaat over de Slag om Vinkt.


Situering

Vinkt is een Oost-Vlaams dorpje en een deelgemeente van Deinze. Het dorp ligt ten oosten van Aarsele. 
Ik woon op de grens van Aarsele en Vinkt. 

Zaterdag 25 mei 1940

Een zwarte dag doorheen de geschiedenis van Vinkt en Meigem. De Slag om Vinkt heeft veel leed en verdriet aangedaan. Ook mijn grootvader heeft die dagen bewust meegemaakt. Onze boerderij werd door de Nazi's opgeëist, dit was ideaal want de boerderij was gelegen op de grens van Oost- en West-Vlaanderen. 
Samen met zijn ouders en twaalf broers en zussen werden zij ook hun huis uitgejaagd. Waarna ze op bevel tegen de muur moesten staan met hun armen in de lucht. Mijn grootvader was toen 6 jaar, dit moment heeft nog altijd een heel diepe indruk nagelaten. Samen met zijn gezin hebben ze geschuild in de aardappelkelder, naast het huis waar ik nu woon. De Duitse kanonnen stonden op het einde van onze weide, richting Vinkt. 
Deze aardappelkelder, hebben we bewust laten staan omwille van het verhaal. 

Op 25 mei 1940 hebben ze lelijk huisgehouden in de buurgemeenten Vinkt en Meigem. Gevechten gingen tussen de Nazi's (die in Meigem zaten) en de Ardeense Jagers (die Vinkt verdedigden). De Nazi's gebruikten de burgers uit Meigem als schild, velen hebben dit niet overleefd.

Ardeense Jagers
 


Zwarte maandag

27 mei 1940 was nog gruwelijker dan de dagen er voor. Heel snel werd het duidelijk dat de Duitser enkel uit waren op wraak. Zo werden gezinnen uit hun huizen gejaagd en opgedeeld in twee groepen: een groep mannen en een groep vrouwen en kinderen. De vrouwen en kinderen werden gebracht naar een weide tussen Vinkt en Meigem. Op het dorpsplein werden 38 mannen geëxecuteerd aan de muur van het klooster, hierbij is het niet gebleven. Op een andere plaats in Vinkt werden mannen verplicht hun eigen graf te graven en op de rand van hun graf te staan om de kogel te krijgen. Zo zijn er nog verschillende executieplaatsen in Vinkt.
De vrouwen en kinderen die in een andere weide werden overgebracht werden omsingeld door de moordenaars van hun familie, vrienden, buren, ...

Executiemuur Vinkt

Vele inwoners van Meigem werden gegijzeld in de kerk van Meigem en alsof dat die dag al niet erg genoeg was in de streek, viel er een bom op de kerk. Later bleek deze bom afgevuurd geweest te zijn door het Belgische leger. 
Foto uit de gebombardeerde kerk

Uiteindelijk lieten 111 slachtoffers het leven bij deze verschrikkelijk vierdaagse. 


Vele jaren gingen voorbij en mijn grootvader nam de boerderij over van zijn vader. Op een dag stonden er twee Duitse soldaten voor zijn deur. Deze twee hebben zich geëxcuseerd tegenover mijn grootvader, deze excuses heeft hij tot op vandaag nog altijd niet kunnen aanvaarden. Hij is er zich wel van bewust dat er veel mensen gedwongen werd om mee te vechten met de Nazi's, dit tegen hun wil. 


Link naar Corona. 

In 1940 was mijn grootvader zeer bang voor de Nazi's, ik merk als ik langs ga bij hem dat hij ook zeer bang is om het Corona-virus te krijgen. Hij vraagt ons dan ook om zeker genoeg afstand te houden. Dit respecteren we uiteraard.
Als ik eens babbel over de situatie nu, hoor je hen vaak zeggen. "Wij hebben veel meegemaakt". Hierbij bedoelen ze dat ze ook al de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt, wat ook een zeer onstabiele tijd. 



" In Wereldoorlog 2 mochten we nog tenminste buitenkomen, we moesten alleen zien dat we niet geraakt werden door een kogel." 
Bewoner van het WZC waar ik werk. 


Bronnen: 

Mijn grootvader, geraadpleegd op 31 mei 2020

Pieterserrien.be, '27 mei 1940: Bloedbad van Vinkt en Meigem.'

Vinkt, 'Mei 1940'
 
Wikipedia, 'Bloedbad van Vinkt'

Overige geraadpleegd op 1 juni 2020.

Reacties

Populaire posts van deze blog

De kernramp van Tsjernobyl

De kernramp van Tsjernobyl   Ik weet niet als jullie het ook al opgevallen is, maar hier en daar hoor je reclame over de serie Tsjernobyl die op Canvas zal verschijnen. Onlangs zag ik een artikel verschijnen op sociale media en ik dacht misschien moet ik mij hier eens in verdiepen. Eergisteren, zondag 26 april, was het 34 jaar geleden dat de kernramp van Tsjernobyl plaats vond. Reactor 4 van de kerncentrale explodeerde bij dit ongeluk, de gevolgen van deze ramp sleepten jaren later nog na. Tsjernobyl ligt in het noorden van Oekraïne, niet zo ver van de grens met Wit-Rusland. De nabij gelegen stad Pripjat telde voor de ramp 15 000 inwoners, na die bewuste dag in 1986 werd Pripjat een spookstad... Het begon allemaal met een brand die woede in de kerncentrale, door de brand ontstond er een radioactieve wolk. Die radioactieve wolk verspreidt zich later in West-Europa. De eerste meldingen over de ramp kwamen niet van de Sovjet-Unie zelf, maar door Zweedse onderzoekers. Zij had

Antwerpse burgemeester en de mysterieuze zweetziekte.

Tijdens de zoektocht naar vergelijkbare situaties, stootte op een stuk artikel van Het Laatste Nieuws, dit ging over de Antwerpse burgemeester (Aert Van Lierde) en de mysterieuze zweetziekte. Over de zweetziekte had ik nog nooit over gehoord. In het artikel stonden veel epidemieën zoals: Ebola, Pest, Mexicaanse griep, Influenza, Spaanse griep, ...  Eén subtitel sprong er voor mij het meest uit, nl.: De Antwerpse burgemeester en de mysterieuze zweetziekte.  Tijd om mij er in te verdiepen.  Zweetziekte. De zweetziekte kwam voor tussen 1485 en 1551 in Engeland, vandaar de naam Engelse zweetziekte. Van 8 augustus tot ergens in oktober hield het virus lelijk huis. Zo waren de symptomen hoofdpijn, spierpijn, koorts, overvloedig zweten en ademnood. De meesten overleden binnen de 24 uur na besmetting.  De epidemie brak regelmatig terug uit. De laatste uitbraak dateert in 1551. De zweetziekte verdween even snel als het uitbrak, na enkele weken was dit gedaan. Vele mensen vreesde